Algemeen
In overleg met de Drentse gemeenten is door de provincie Drenthe een beoordelingskader vastgesteld. Aan de hand van dit toetsingskader geeft de provincie inhoud aan de toezichthoudende rol op de domeinen Financiën, monumentenzorg, ruimtelijke ordening, WABO en archief.
In Drents verband is afgesproken dat de zelfbeoordeling door gemeenten een plek krijgt in de P&C cyclus en wordt opgenomen bij de jaarrekening.
Medebewindstaken
De volgende taken die door de gemeente in medebewind worden uitgevoerd worden verantwoord.
Domein | Belang toezicht |
---|---|
Ruimtelijke Ordening | Actuele bestemmingsplannen en aanwezigheid Structuurvisie(s) bij gemeenten conform de wettelijk eisen in WRO (Wet Ruimtelijke |
Omgevingsrecht | Bescherming van mens en natuur tegen schade en gevaar. Uitvoering van de vergunningverlening, nalevingstoezicht en handhaving (milieu, bouwen en wonen) |
Ruimtelijk erfgoed | (Planologische) bescherming cultuurhistorische en archeologische waarden via actuele gemeentelijke ruimtelijke plannen. |
Huisvesting statushouders | Tijdige huisvesting van het aantal statushouders overeenkomstig de halfjaarlijkse taakstelling van het Rijk. |
Archiefzorg | Controle van de kwaliteit van de informatiehuishouding van overheden, zoals die nodig is voor adequate verantwoording, bewijsvoering en historisch onderzoek. |
Ruimtelijke ordening | Groen/Oranje/Rood | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over bestuurlijk vastgestelde omgevingsvisie conform de wettelijke vereisten, het overgangsrecht in acht nemende. | De gemeente beschikt over een bestuurlijk vastgestelde omgevingsvisie die voldoet aan de wettelijke vereisten. In deze visie zijn echter nog geen programmatische doelen opgenomen en deze is nog niet digitaal ingericht volgens de STOP/TPOD-standaard. | |
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over bestuurlijk vastgesteld omgevingsplan conform de wettelijke vereisten, het overgangsrecht in acht nemende. | De gemeente beschikt van rechtswege over het tijdelijke omgevingsplan. Uiterlijk in 2032 moet dit plan volledig zijn geactualiseerd en digitaal zijn ingericht volgens de geldende vereisten, waaronder de STOP/TPOD-standaard. | |
Het nieuwe omgevingsplan voldoet aan de inhoudseisen en terminologie conform de wettelijke vereisten en aan de digitale standaarden. | De gemeente bereidt momenteel de actualisatie van het omgevingsplan voor, evenals de overdracht van de bruidsschat. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) functioneert tot op heden echter nog niet naar behoren. Zo is het niet mogelijk om gelijktijdige wijzigingen aan het tijdelijke omgevingsplan door te voeren, waardoor de gemeente noodgedwongen nog werkt met TAM-IMRO-plannen. | |
Totaalbeeld | Het niet op niveau en volledig werkend zijn van het DSO is een -landelijke- reden voor zorg |
Omgevingsrecht | Groen/Oranje/Rood | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente heeft een actuele strategie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), inclusief veiligheid, bouwplantoetsing, bodembeleid en een probleem- en risicoanalyse. | De U&H-Strategie 2023-2027 geeft inzicht in de gevraagde aspecten. | |
Gemeente heeft een consistent en duidelijk, bestuurlijk vastgesteld Jaarprogramma op het gebied van VTH, met voldoende operationele doelen | Het jaarprogramma 2024 is op 2 april 2024 vastgesteld door het college. Het jaarprogramma 2025 is op 7 januari 2025 vastgesteld door het college. | |
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgesteld Jaarverslag op het gebied van VTH. | Het jaarverslag 2023 is op 9 juli 2024 vastgesteld door het college. Op dit moment wordt gewerkt aan het jaarverslag 2024. | |
Uit het Jaarverslag blijkt dat doelen en normen op het gebied van VTH zijn behaald volgens de wettelijke vereisten. | ||
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgestelde actuele kwaliteitsverordening op het gebied van VTH. | Deze voor inwerkingtreding van de Omgevingswet al met vooruitwerkende kracht vastgesteld, en geldt per ingangsdatum van de Omgevingswet. | |
Totaalbeeld | Niet van toepassing. |
Ruimtelijk erfgoed | Groen/Oranje/Rood | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente heeft bij de vaststelling van het omgevingsplan of bij vrijstelling op het bestaande plan, aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met in geding zijnde cultuurhistorische en archeologische waarden; dit omgevingsplan is bestuurlijk vastgesteld. | De bestemmingsplannen zijn geactualiseerd. Bij deze actualisatie zijn de cultuurhistorische en archeologische waarden meegenomen. Per 1 januari 2024 vormen deze bestemmingsplannen het tijdelijke omgevingsplan van de gemeente. Uiterlijk in 2032 moet dit tijdelijke omgevingsplan worden omgezet in een nieuw omgevingsplan, waarin de cultuurhistorische en archeologische waarden opnieuw zullen worden opgenomen. | |
Gemeente heeft een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingesteld die adviseert over omgevingsvergunningen voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan de orde zijn. | De gemeenteraad heeft een Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit Borger-Odoorn benoemd. Deze commissie adviseert, conform de vastgestelde verordening, de raad en het college van burgemeester en wethouders over het bereiken en behouden van een goede omgevingskwaliteit en alles wat daarmee samenhangt. | |
Binnen de gemeente vindt adequaat toezicht en handhaving plaats op het gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten. | De gemeente Borger-Odoorn beslaat een groot oppervlak waarvan een belangrijk deel met hoge archeologische verwachtingswaarden. De capaciteit op VTH is bepsekrt. Toezicht en handhaving vindt plaats binnen de mogelijkheden die er zijn. | |
Totaalbeeld | Niet van toepassing. |
Huisvesting statushouders | Groen/Oranje/Rood | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in | De organisatie is 2024 begonnen met een achterstand, die in de eerste helft van het jaar verder is opgelopen. Per 1 juli 2024 was er nog steeds sprake van een aanzienlijke achterstand. | |
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in | De taakstelling voor het tweede halfjaar van 2024 was vastgesteld op 25 plaatsingen. In werkelijkheid heeft de gemeente Borger-Odoorn in deze periode 13 personen geplaatst. Hierdoor is de achterstand verder opgelopen tot 25. | |
Totaalbeeld | Er is aanleiding voor extra aandacht. Het plaatsen van statushouders brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee. De druk op de woningmarkt neemt toe, evenals de belasting op onze samenwerkingspartners, zoals woningcorporaties, huisartsen, Sociale Teams en Vluchtelingenwerk. Voor het realiseren van de taakstelling wordt gezocht naar oplossingen, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van circulaire woningen. |
Archief | Groen/Oranje/Rood | Toelichting |
---|---|---|
Zijn de belangrijkste risicovolle thema’s geïdentificeerd? | Ja. De vier aandachtsgebieden voor 2024 waren: (1) Kwaliteitszorgsysteem; (2) Selectie en vernietiging; (3) Overzicht archiefbescheiden; (4) Duurzame toegankelijkheid – e-depot | |
Zijn er voor deze thema’s al verbetermaatregelen getroffen? | Ja. De getroffen verbetermaatregelen zijn onder andere: 1. Vacature Kwaliteitsmedewerker informatievoorziening is ingevuld. Voor een aantal veranderthema’s zijn er concrete acties benoemd en uitgevoerd. Ook is er gestart met verbeteren van de positie van de kwaliteitszorg in de organisatie. 2. De achterstanden in de vernietiging zijn verder ingelopen. In 2024 is gestart met de implementatie van de selectielijst e-mailarchivering. De beleidsstukken zijn opgesteld, sleutelfiguren in kaart gebracht. Daadwerkelijke implementatie vindt in 2025 plaats. 3. In 2024 is verder invulling gegeven aan de implementatie van het beheer in Teams en M365. Het beleid voor de informatiebeveiliging en privacy voor M365 is opgesteld. Er is gestart met het beleid rondom retentie. Door de personele wisseling is de aanschaf en implementatie van het collectiebeheersysteem doorgeschoven naar 2025. In het kader van informatiebeheerplan is er gestart met het in kaart brengen van de applicaties. 4. De gemeente heeft de intentie uitgesproken om door te gaan met het e-depot van het Drents Archief. De pilot over bouwvergunningen is afgerond. Het projectplan voor het overbrengen van archieven is vastgesteld. Op basis hiervan zijn budgetten beschikbaar gesteld. | |
Zijn er resultaten geboekt? | Ja, zie hierboven. De ambities zijn soms groter dan de beschikbare tijd. Ook door samenwerking met andere partijen ontstaan afhankelijkheden. Daarnaast is er vertraging ontstaan door personele wisselingen binnen het team. | |
Totaalbeeld | Ondanks de opgelopen vertragingen is er wat de gemeente betreft geen reden voor extra aandacht. De gemeente heeft goed in kaart welke opgaves moeten worden opgepakt. |