Algemeen

Samenvatting op hoofdlijnen

Gerealiseerde doelstellingen
In de begroting 2024 staan doelstellingen en acties die daar bij horen. Het grootste deel (89%) hiervan is in 2024 afgewerkt of loopt volgens planning. Een aantal acties (11%, rood en blauw in de tabel) loopt niet volgens planning of is nog niet gestart. Alle acties worden verderop in het jaarverslag per thema toegelicht.

Doelstellingen

Aantal

Groen

 Lichtgroen

Rood

Blauw

Onze inwoners

13

5

5

2

1

Onze economie

15

4

10

0

1

Onze toekomst

14

1

13

0

0

Onze leefomgeving

24

4

17

2

1

Totaal

66

14

45

4

3

Percentage

100%

21%

68%

6%

5%

 

afgewerkt

volgens planning

niet volgens planning

nog niet gestart

Uit deze inventarisatie blijkt dat er 66 doelen zijn gesteld. 59 van de gestelde doelen zijn gehaald of verlopen volgens planning.

Het gerealiseerd resultaat
Hieronder ziet u per thema de baten en lasten, algemene dekkingsmiddelen, overhead en overige baten en lasten.
Hieruit blijkt dat:
1. Het saldo van baten en lasten is afgerond € 1.180.976 positief. Dit is het resultaat van de vier thema’s, algemene dekkingsmiddelen, overhead en overige baten en lasten.
2. Het gerealiseerd resultaat is afgerond € 2.258.403 positief. Dit is het uiteindelijke resultaat dat is ontstaan na verwerking van de mutaties in de reserves.

Omschrijving

Jaarrekening 2024

Lasten

Baten

Saldo

Thema 1, onze inwoners

52.476.549

18.411.065

-34.065.484

Thema 2, onze economie

1.033.468

2.935.982

1.902.514

Thema 3, onze toekomst

8.566.770

3.411.112

-5.155.658

Thema 4, onze leefomgeving

29.935.588

12.728.411

-17.207.177

Totaal thema's

92.012.374

37.486.569

-54.525.805

Treasury

686.733

922.592

235.859

OZB woningen

130.604

5.682.583

5.551.980

OZB niet-woningen

57.280

1.585.155

1.527.874

Belastingen overig

581.266

-

-581.266

Uitkeringen gemeentefonds

-

61.288.392

61.288.392

Totaal algemene dekkingsmiddelen

1.455.882

69.478.721

68.022.839

Overhead

12.281.083

142.512

-12.138.570

Vennootschapsbelasting

62.970

-

-62.970

Overige baten en lasten

44.165

-70.352

-114.518

Totaal

12.388.218

72.160

-12.316.058

Saldo van baten en lasten

105.856.475

107.037.451

1.180.976

Mutaties reserves

14.841.607

15.919.034

1.077.427

Gerealiseerd resultaat

120.698.082

122.956.484

2.258.403

Het verwacht rekeningresultaat
In de 2e bestuursrapportage 2024 verwachtten wij een rekeningresultaat van € 736.258. Maar dit blijkt € 1.522.145 meer te zijn. Het uiteindelijke rekeningresultaat is daarom € 2.258.403.

Verklaring van het resultaat op hoofdlijnen
Om snel een indruk te geven van het rekeningresultaat, noemen wij hieronder de grotere afwijkingen ten opzichte van de raming in de begroting 2024. In het onderdeel ‘jaarrekening’ geven we in de ‘toelichting op het overzicht van baten en lasten’, op het niveau van taakveld een toelichting op alle verschillen groter dan € 25.000.

Algemene uitkering
Voordeel € 1.178.000
De raming van de algemene uitkering was gebaseerd op de septembercirculaire 2024. In december is een nieuwe circulaire van het Rijk ontvangen en is de uitkering naar boven bijgesteld met € 1.028.000. Het gereserveerde budget waarmee is geanticipeerd op een verwachte daling is dan ook niet nodig geweest. Vrijval van het budget geeft een voordeel van € 150.000. Het totale voordeel is hiermee € 1.178.000.

Afschrijving
Voordeel € 557.000
In Berap II was al een voordeel van € 630.000 genomen omdat de afschrijvingslasten van grote investeringskredieten zoals nieuwbouw sporthal De Koel, verbouwing van het gemeentehuis en een nieuwe basisschool in werkelijkheid pas van toepassing zijn in het jaar nadat de investering wordt afgesloten. Naast de genoemde grote investeringen geldt dit voor meerdere investeringen. In de jaarrekening levert dit nog eens een extra voordeel op van € 557.000.

Rente
Voordeel € 360.000
In Berap II is een rentevoordeel genomen van € 700.000. Dit was mogelijk omdat we bij de berekening van de verwachte rentelasten in de begroting 2024 zijn uitgegaan van een financieringstekort. In de praktijk blijkt dat er sprake is van een financieringsoverschot, omdat we nog geen grote uitgaven hebben gedaan voor grote investeringen als de verbouwing van het gemeentehuis en een nieuwe basisschool. Door het uitzetten van het financieringsoverschot met een stijgende (landelijke) rente is er € 62.000 meer rente ontvangen dan betaald. In de begroting was nog rekening gehouden met een rentelast van € 298.000. Samen geeft dit een voordeel van € 360.000

Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)
Voordeel € 328.000
Dit voordeel is ontstaan door het resultaat op de jaarrekening van de WSW bedrijven hoger uitvalt dan is meegenomen in de begroting. Voor Wedeka betreft dat € 293.000 en voor Emco € 35.000 op basis van de voorlopige jaarrekeningen van deze bedrijven.

Omgevingsdienst Drenthe
Voordeel € 265.000
De Omgevingsdienst gaat aan de deelnemers een deel van de in 2024 ontvangen deelnemersbijdrage terug betalen. De omgevingsdienst geeft aan dat dit is veroorzaakt doordat vacatures pas later in het jaar zijn ingevuld. Hierdoor kon een deel van de vraag vanuit de deelnemers niet worden uitgevoerd. Omdat deelnemers betalen voor de werkelijk afgenomen uren gaat de Omgevingsdienst het aandeel van de niet afgenomen uren terug betalen. Voor de gemeente Borger-Odoorn gaat het om een bedrag van ruim € 252.000. Ook is er een positief resultaat gerealiseerd over 2024. Een deel van het positieve resultaat gaat naar een bestemmingsreserve voor de financiering van verschillende projecten. Uit het andere deel ontvangen wij een bedrag van bijna € 13.000.

Bouwleges
Voordeel € 216.000
De gevolgen van de nieuwe omgevingswet voor de opbrengst van de bouwleges was moeilijk in te schatten. In de begroting 2024 is daarom een voorzichtige raming opgenomen. Bij het opstellen van de jaarrekening is de opbrengst € 216.000 hoger dan verwacht.

Toeristenbelasting
Voordeel 166.000
In de Berap II is de raming van de opbrengst toeristenbelasting verhoogd met € 300.000. Dit als gevolg van een groter aantal overnachtingen dan verwacht. Bij het opstellen van de jaarrekening stellen wij vast dat de opbrengst nog eens € 166.000 hoger is.

Voorziening verlofsparen
Nadeel € 633.000
Voor ambtenaren is het mogelijk op basis van de CAO uren te reserveren als spaarverlof. Met het saldo spaarverlof kunnen ambtenaren sparen om eerder met pensioen te gaan of om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen. De gemeente loopt hiermee tegen een financiële verplichting aan omdat een ambtenaar geen werkzaamheden verricht in een bepaalde periode, maar wel doorbetaald wordt. Op grond van het BBV dient hiervoor een voorziening gevormd te worden, waardoor de kosten dienen te worden genomen in het jaar waar het recht op spaarverlof ontstaat. In Berap II is de voorziening al opgehoogd. Dit blijkt nog te beperkt te zijn. Er dient een voorziening gevormd te worden voor alle uren die omgezet kunnen worden in spaarverlof. Het gaat dan om tegoeden die werknemers op 31-12-2024 hebben uit:
- Spaarverlof
- Vakantie uren uit IKB
- Vakantie uren uit leeftijdsverlof
- Vakantie uren uit onregelmatige werkzaamheden en beschikbaarheid
Om de voorziening op peil te brengen is eenmalig een extra toevoeging nodig van € 633.000.

Dienstverlening
Nadeel € 125.000
Om de continuïteit van de dienstverlening van met name burgerzaken te waarborgen is er meer ingehuurd. De inhuur was noodzakelijk in verband met veel vraag naar paspoorten en ID kaarten en hoger ziekteverzuim.

Bedrijfsvoering
Nadeel € 243.000
In 2024 zijn de personeelskosten als gevolg van de CAO fors gestegen. In de kadernota 2024 is hierop voor een groot deel geanticipeerd. De werkelijke lasten zijn € 243.000 hoger dan de raming.

Volkshuisvesting
Nadeel € 237.000
Betreft hoofdzakelijk hogere kosten voor inhuur. Uitgangspunt voor de kosten van inhuur is, dat deze de komende jaren worden terugverdiend middels het sluiten van anterieure overeenkomsten met projectontwikkelaars of door grondexploitaties.

Wethouderspensioenen
Nadeel € 180.000
Op dit moment bouwen de wethouders geen pensioen op via een pensioenfonds, maar worden hun pensioenen achteraf betaald vanuit de begroting c.q. voorziening. Jaarlijks voegen we een bedrag toe aan de voorziening wethouderspensioenen om de voorziening op niveau te houden. Een extern bureau maakt hiervan een berekening voor ons. Om blijvend aan de pensioenverplichtingen te kunnen voldoen hebben wij in 2024 een extra storting moeten doen van € 180.000.
De pensioenen van de wethouders zijn op dit moment geregeld in de Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers (Appa). Op 1 januari 2028 moeten alle pensioenen zijn overgedragen aan pensioenfonds ABP. De gereserveerde bedragen in de voorziening worden dan overgedragen aan pensioenfonds ABP. Vanaf dat moment is er premie verschuldigd aan het ABP en vervalt de storting in de voorziening.

Automatisering
Nadeel € 127.000
De hogere kosten zijn een gevolg van indexatie van tarieven voor software en dienstverlening. Ook zijn er nog afrekeningen over het voorgaand jaar betaald.

Overige verschillen
Nadeel € 3.000
Op een groot aantal taakvelden zijn 'kleinere' verschillen ontstaan. Deze 'kleinere' verschillen leggen wij uit in de jaarrekening in het onderdeel 'toelichting op het overzicht van baten en lasten'.

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2025 16:00:33 met de export van 05/19/2025 15:58:11