Wegen en verkeer | ||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | T1 | T2 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1. Verbeteren verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid (verkeer). | 1.1 Uitvoeren van projecten binnen de kaders van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP).* | |||||
1.2 Verdere ontwikkeling van de hub in Borger. | ||||||
1.3 Inzet om samen met andere stakeholders de Nedersaksenlijn te realiseren. | ||||||
2. Het beheren van de openbare ruimte op grond van de beleidsnota IBOR (wegen). | 2.1 Actualiseren van het huidige beleidsplan ‘Wegenonderhoud’. | |||||
Toelichting |
---|
* Toelichting GVVP-projecten 2024 1.1 Het GVVP-budget is in 2024 (grotendeels) gereserveerd voor uitvoering van het project Zuiderdiep Drouwenermond. De ontwerpfase voor het verkeerskundig ontwerp, met daarbij de nodige participatiebijeenkomsten, is afgerond. De nieuwe bebouwde komgrens is vastgesteld en de procedure voor het verkeersbesluit loopt. Het kadaster is gestart met het uitzetten van de perceelsgrenzen en de nutspartijen zijn gevraagd hun werkzaamheden uit te voeren voorafgaand aan de gemeentelijke werkzaamheden. In 2025 wordt het project technisch nader uitgewerkt en richting aanbesteding gebracht. De projecten Dwarsdiep-Dwarskade Nieuw-Buinen en Valtherweg-Exloërweg zijn afgerond. In 2024 is gestart met planvorming voor het aanbrengen van een schoolzone en invoering van 30 km/u in Zandberg. Ook zijn kleinschalige verkeerskundige maatregelen uitgevoerd op locaties die door de samenleving bij ons zijn aangekaart. Het gaat daarbij om de volgende locaties: kruispunt Valtherblokken-Valtherdijk, de schoolzones Exloo en Nieuw-Buinen, oversteek bij Leewal en komgrens Exloo bij Zuideinde en het pleintje op Melkweg Klijndijk. Planvorming is gestart voor het aanbrengen van een fietsoversteek in de slinger op de komgrens Hoofdstraat (west) Exloo en het verbeteren van de parkeergelegenheid Schaapstreek Odoorn. Er zijn geen verdere stappen gemaakt in de planvorming van het project Exloërweg Valthe, tussen de Hondsrugweg en Weerdingerweg (aanleg fietspad). Dit in verband met de tijdsbesteding die eerdergenoemde projecten hebben gekost. Dit met name vanwege de hoge mate van participatie, zoals bijeenkomsten, groeps- en individuele gesprekken en communicatie. |
2.1 In raad mei 2025. |